Premiären av Ice Quartet blev  i Roslagen där de mötte en entusiastisk publik.

Läs recensionen av Thirsty Boots bloggspot

Skebopuben 20 maj kl 20.00, Skebobruk – Norrtälje
Katalin And All That Jazz Östra Station 24 maj kl 20.00

Skivrecension från Thirsty Boots bloggspot

Lyssna här!

I juni 2021 skivdebuterade Ice Quartet med singeln Falköga. Med sin vackert stämningsfulla instrumentallåt signalerade de tre gitarristerna Peter R . Ericson, Christer Jonasson Tolv och Mats Klingström (de två sistnämnda kända från bl.a FJK) samt slagverkaren Jonas Sjöblom sin återkomst på scenen efter ett mer än tjugo år långt uppehåll. Inför hösten 2021 och, de då, tänkta planer på konserter och turnéer runt om i landet följde man upp singelsläppet med sitt självbetitlade debutalbum.

När Peter R. Ericson spelade in albumet En helig natt i slutet av 90-talet bad han gruppen FJK stå för körsången, vilket de gjorde med den äran i bl.a Ericsons originalinspelning av Under vinrankan, en låt som han senare även kom att spela in tillsammans med Monica Zetterlund och Anders F. Rönnblom. Som en följd av det lyckade samarbetet så bad FJK i sin tur sedan Peter R. Ericson att producera deras album Floden går djup, vilket ledde till att FJK-medlemmarna Christer Jonasson Tolv och Mats Klingström tillsammans med Ericson fick idén att starta en akustisk gitarrtrio. Slagverkaren Jonas Sjöblom anslöts till konstellationen och under namnet Ice Quartet begav sig musikerna ut på turnévägarna.

Ice Quartets kvaliteter rosades inte bara av publiken, utan kvartetten uppmärksammades även av de svenska artisternas och musikernas intresseorganisation SAMI, som gav dem ett inspelningsstipendium vilket gjorde att man tillsammans med ljudteknikern Peder af Ugglas kunde gå in i SAMI-studion i Stockholm och spela in. Kort efter inspelningen vittrade dock gruppen bort och inspelningen glömdes bort… fram tills det att FJK:s bokare Kim Alge förra hösten, mer än tjugo år senare, i sin skivhylla hittade en CD-R med musik som lät bra… Men vad var det egentligen för musik!?

Kim Alge Pennström kontaktade Christer Jonasson Tolv,  som kunde berätta att det var gruppen Ice Quartet som låg bakom inspelningarna. Jonasson Tolv ringde sedan till Ericson, som efter lite detektivarbete lyckades hitta banden med de sex spåren i sin Uppsala-studio. Han lät ljudmästare Viktor Buck mastra hela inspelningen – och sedan enades alla inblandade om att det här borde ges ut, i stället för att bara ligga bortglömt på någon dammig hylla. Peter R. Ericson kontaktade Claes Olson på skivbolaget COMEDIA.